تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/04/12 - 14:04
کد خبر: 437021

بررسی مسئله تقلب در کنکور ۱۴۰۱؛

همه چیز درباره تقلب در کنکور سراسری/ از فروش سوالات در فضای مجازی تا گاف سازمان سنجش!

همه چیز درباره تقلب در کنکور سراسری/ از فروش سوالات در فضای مجازی تا گاف سازمان سنجش!

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده که سازمان سنجش مدت‌ها قبل از برگزاری کنکور ۱۴۰۱، از قطع اینترنت حوزه‌های برگزاری آزمون و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه دستگاهی به منظور کشف هرگونه ابزار الکترونیک در حوزه‌های آزمون خبر داد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور ۱۴۰۱ در شرایطی به نقطه پایان رسید که با حاشیه‌های بسیاری به‌ویژه در ماجرای لو رفتن سؤالات گروه‌های آزمایشی و تقلب های گسترده همراه بود.

از همان نخستین روز برگزاری کنکور ۱۴۰۱ یعنی رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر، سوالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و حتی رئیس سازمان سنجش با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: ساعت ۱۲.۳۰، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد!

گاف سازمان سنجش در انتشار سوالات

در روز‌های بعد به ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سؤالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری یافت.

انتشار سؤالات گروه ریاضی ساعت ۹ صبح و سوالات گروه تجربی حوالی ۱۰ صبح، حواشی جدی‌تر کنکور ۱۴۰۱ بود از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی شماره دو را در سایت خود بارگذاری کرد.

عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش با پذیرش انتشار سؤالات گروه آزمایشی علوم ریاضی و تجربی در فضای مجازی گفت: «روز برگزاری آزمون گروه علوم ریاضی به کمک دستگاه‌های آشکارساز ۷۰ مورد تخلف در سر جلسه امتحان پیدا کردیم همچنین بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در آزمون گروه علوم تجربی که ابزار الکترونیک به همراه داشتند شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.»

حواشی کنکور ۱۴۰۱ و انتشار گسترده سوالات، دو شائبه را پیش می‌کشد؛ نخست، سوالات کنکور قبل از برگزاری آزمون در اختیار عده‌ای از افراد بوده که حتی اقدام به فروش آن کردند.

دوم؛ عده‌ای از افراد با بردن گوشی به جلسه آزمون موفق به گرفتن عکس از سوالات و انتشار آن در فضای مجازی شدند.

در این میان کانال‌هایی در تلگرام نیز ادعا داشتند، سؤالات را قبل از جلسه کنکور به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان ارائه می‌کنند.

دستگیری فروشندگان سوالات کنکور

سردار کیومرث عزیزی؛ فرمانده انتظامی شرق استان تهران به دستگیری فروشندگان سوالات کنکور اشاره کرده و گفته است: با توجه به برگزاری کنکور سال ۱۴۰۱ و رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می‌فروخت شناسایی شد. با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد این شخص، شماره کارتی را جهت فروش سوالات به خریداران ارائه می‌کرد که طی استعلامات انجام شده صاحب کارت شناسایی و دستگیر شد.

به گفته او؛ با بررسی صورتحساب متهم و فیلم دوربین معابر و واحد‌های صنفی که متهمان برای پولشویی به آن مراجعه کرده بودند، همدست دیگر متهم و سردسته باند تیم پولشویی کلاهبرداری که فردی ۱۷ ساله بود شناسایی و در حالی که در یکی از ترمینال‌های خروجی استان تهران قصد فرار داشت دستگیر و به دنبال آن سردسته و سایر اعضای باند که ۳ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

تلاش کردیم برای بررسی حواشی کنکور ۱۴۰۱ و انتشار گسترده سوالات در گروه‌های مجازی با رئیس سازمان سنجش گفت‌وگویی داشته باشیم، اما او اعلام کرد که در جلسات حضور دارد و نمی‌تواند پاسخگوی سوالات باشد.

پای وزیر علوم و سازمان سنجش به مجلس باز می‌شود؟

شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: سازمان سنجش موظف است که درباره اتفاقات اخیر کنکور گزارش بدهد. پیگیر مسائل پیش آمده برای کنکور امسال هستم، تمام تخلفاتی که این روزها درباره کنکور گفته می‌شود را مد نظر دارم و دنبال مستندات آن هستم.

وی افزود: نامه‌ای برای دکتر پورعباس، رئیس سازمان سنجش نوشتم تا ایشان به کمیسیون آموزش مجلس درباره حواشی کنکور گزارش کاملی بدهد رونوشت همین نامه را برای وزیر علوم و رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم فرستادم. ما بیشتر از دانش‌آموزان نگران حواشی اخیر کنکور هستیم.

قسم می‌خورم دسترسی به سؤالات، قبل از آزمون اتفاق نیفتاد

رییس سازمان سنجش در واکنش به حواشی لو رفتن سؤالات کنکور گفت: قسم می‌خورم دسترسی به سؤالات، قبل از آزمون اتفاق نیفتاد. نمی‌گذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود. در حال حاضر تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را بیرون می فرستد و تقلب آنجا اتفاق می‌افتد که سؤالات حل شوند و به وسیله کیت های الکترونیک پاسخ‌ها به داوطلب برسند که البته در آزمون های چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد.

پورعباس، رئیس سازمان سنجش افزود:  ۱۲ شبکه بزرگ تقلب کنکور را با امکانات بالا شناسایی کردیم و دستگیری ها صورت گرفت و این عامل باعث شد تا امنیت آزمون بالا برود. با سیگنال یاب تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده‌ایم؛ امروزه تقلب ها در بستر تکنولوژی و هوشمندسازی اتفاق می افتد.

وی گفت: در سال های گذشته که رئیس سازمان سنجش بودم داوطلبان جواب سوالات را از روی یکدیگر نگاه می کردند، اما پس از آن شخصی سازی کردیم و جواب سوالات را برای هر داوطلب جا بجا کردیم. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر مشاهده کنید:

وسایل عجیب کشف شده از کنکوری‌های متقلب

در ادامه وسایل عجیب و غریبی از داوطلبان کنکوری متقلب را مشاهده می کنید که در آن از وسایل مختلف الکترونیکی و ارتباطی برای تقلب مختلف استفاده کرده اند.

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده که سازمان سنجش مدت‌ها قبل از برگزاری کنکور ۱۴۰۱، از قطع اینترنت حوزه‌های برگزاری آزمون و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه دستگاهی به منظور کشف هرگونه ابزار الکترونیک در حوزه‌های آزمون خبر داد.

بنابراین باید مشخص شود، آیا با وجود چنین تمهیداتی داوطلبان چگونه باز هم گوشی به داخل جلسه برده‌اند یا اینکه مراقبان حوزه‌های برگزاری کنکور اجازه استفاده از تلفن همراه را داشتند؟ پلیس فتا و نهاد‌های نظارتی برای پیشگیری از چنین رویه‌ای که موجب بی‌اعتبار کردن کنکور و بر هم زدن آرامش روانی داوطلبان می‌شود، چه وظایفی را بر عهده داشته و چه اقداماتی را انجام دادند؟

گزارش از زهرا ضرابیان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
وقوع زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۲.۹ ریشتر در شهرستان دماوند
کاریکاتور| سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد
رایگان شدن بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه(س)
مراسم تجلیل از مدال آوران ورزش کشور با حضور رئیسی +عکس
المپیاد فناوری؛ رقابت در هوش مصنوعی، پهپاد و برنامه‌نویسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top